onsdag 10 oktober 2007

sammanträffande?

Ibland undar man om det verkligen finns nåt som heter sammanträffande, eller om allt vi gör här i livet är delvis förutspått...

Jag har bott och pluggat i tre städer hittills, om man räknar bort den storstad jag föddes och växte upp i.
Trots att dessa städer skiljer sig markant åt, både i geografiskt läge och storlek, har de haft en sak gemensamt.
När man kommer med färjan från Nynäshamn över till Visby är det två byggnader man ser redan när man anar konturerna av staden. Kyrkan, och vattentornet... Vilket kanske inte är så konstigt.
När man kommer med bussen från Luleå mot Haparanda är det exakt samma sak. Det är extra tydligt om det är mörkt ute, för just kyrkan och vattentornet är upplysta. Och i Haparanda är det mörkt ganska ofta...
Det slog mig härmveckan, efter mitt omtumlande stockholmsbesök, att det även är samma sak här i Gamleby. När man åker med kustpilen över det platta landskapet och börjar närma sig byn är det två byggnader man ser långt innan de andra; kyrkan och vattentornet..

Det är 126,6 mil mellan Gamleby och Haparanda..

Visby har 25´000 invånare
Haparanda kommun har 10´000 invånare
Gamleby har 3´000 invånare

... och vart jag än tar vägen längtar jag tillbaka till det förgående...

Inga kommentarer: