lördag 17 januari 2009

helgdagsvanor

Återigen är det lördag.
Återigen sitter jag ensam hemma med tända ljus och musik.
Återigen tar jag ett glas rödvin, duschar och sminkar mig i min ensamhet och försöker peppa mig till att dra in till stan.
Det har blivit en vana att sitta ensam på helgerna. Folk har fullt upp, och ni har min fulla förståelse för det. Missförstå mig rätt,
jag klandrar er inte, inte alls, helt ärligt.
Sen är det ju så att jag inte känner så många i stan, helt enkelt.

Återigen är målet att lyssna på bra musik och försöka prata med lite folk... men det är svårt...
Det blir bara svårare och svårare att skaffa nya bekantskaper.
Människor är så instängda i sina mobiler och mp3-spelare när de åker tunnelbana/buss/går på stan/promenerar i skogen/handlar/fikar och så vidare....
Det är svårt att få kontakt...

... och på krogen går man för att umgås med de man redan känner eller för att lyssna på bra musik.... inte för att "få nya vänner".
De få man faktiskt träffar och tycker om hör man inte av sig till igen, utan de glöms bort i någon slags bakfylledimma...
...eller så prioriteras man helt enkelt inte, eftersom människor knappt har tid att träffa de som redan ingår i vänskapskretsen.

Det är synd att det ska vara så här.
Men jag är så tacksam att jag har mitt jobb på fiket.
Där träffar jag folk och kan prata av mig lite.
Sen att man glöms bort lika snabbt är en annan femma...
jag får i alla fall mitt sociala behov stillat,
...om än för några timmar

Inga kommentarer: