onsdag 25 juli 2007

nattbuss

Klockan är strax innan två på natten mellan tisdag och onsdag. Det är en mer eller mindre vanlig tisdagnatt, men den infinner sig i slutet av juli. Vilken annan tisdagnatt som helst skulle jag sitta nästintill ensam på bussen mot gullmarsplan. Kanske skulle det kliva på några välklädda herrar och damer vis st eriksplan, släpande på sina stora väskor med arlanda lappar på. Paris, tur och retur, businessclass.
Men inatt är det annorlunda, inatt är det ingen vanlig tisdagsnatt. Inatt är det en ljummen sommarnatt och stockholm sjuder av liv.

Jag satt ensam på bussen de första stationerna, men ju närmare söder vi kom desto fler klev det på. Alldeles vid Hornstull kliver det på ett gäng ungdomar, med filtar och påsar i händerna. Mest troligt har de suttit nere i Tanto och grillat och druckit öl, inget mig emot.
Det slår mig hur svårt det är att sätta ålder på de, är de 15 eller 18? 14 eller 19?

Ett par sätter sig på sätet snett mitt emot mig, på andra sidan gången och börjar hångla, sådär som bara fulla tonåringar gör. Hånglar som att det gäller livet.
Hon vet vad han heter och att hon ska hem till honom, men hon vet inte vart han bor. Hennes tjejkompis sitter mitt emot och har bråkat med sin pojkvän över telefon, nu ska hon hem till honom. Klockan är snart halv tre en tisdagnatt och hon ska hem till sin pojkvän, vad kan hon vara, 16 kanske. Mest troligt kommer de bråka lite, skrika lite, hångla lite och sluta kvällen med ett fylleknull.

När bussen stannat på slutstationen, innan passagerarna gått av lägger tjejkompisen sin hand på killens axel.
"Ta hand om min kompis nu" säger hon och lägger en kondom i hans hand.

Klockan är nu strax innan tre, natten mellan tisdag och onsdag.

Inga kommentarer: