tisdag 23 december 2008

baka, baka, liten kaka

Härom dagen var jag hemma hos mamma för att hjälpa till med julbaket. Sen nåt år tillbaka är det jag som får stå för godsakerna, medan mamma ordnar maten.

Den här hösten har blivit den bakfattigaste hösten på länge,
och det märktes...
Tre sorters kakor lyckades jag misslyckas med, på en eftermiddag.

Chokladsnittarna fick ett ägg för lite i smeten, och med bara smör och socker på plåten flöt kakorna ut till en oformbar massa och började bubbla och koka...
Den mjuka pepparkakan fick stå för högt upp i ugnen, och trots den gyllenbruna ytan var den blek, geléig och degig i botten.
Saffranskakan blev gyllengul, men platt som en pannkaka då jag glömt att vispa ägg och socker tillräckligt poröst.

Det såg för roligt ut när allt stod där uppradat på ett bakgaller...
En hög, men blek... en gyllengul, men platt... ett gäng spröda kakor, med lika mycket hål i som pärlsocker på...

Det blev en himlans trevlig eftermiddag ändå, och det var länge sen jag skrattade så mycket.
Det blev faktiskt gott också, trots det fula yttre.

Inga kommentarer: